Go with the flow...

2017-11-17

Släpp taget och åk med istället. Kämpa inte emot och våga lita på att allt som händer, händer precis när det ska.

Någonstans, någon gång hörde jag en beskrivning om när man går emot magkänsla eller hamnar på fel väg. Det jämfördes med att sitta i en båt och försöka paddla uppströms. Musklerna värker, uthålligheten tryter och tills blir man så trött att floden / älven slukar en. Med båt och allt.

Att istället vända riktning, åka med i vattnet och ha riktigt kul i forsränningen som kallas livet är det enklaste alternativet. För visst kan man slå sig, visst kan man bli skrämd men oh så kul man kan ha det på vägen!

Jag minns inte var jag hörde / läste denna beskrivning men det är en av de klokaste saker jag hört. Att paddla motströms är verkligen utmattande och sannorlikheten att man inte kommer så långt är ganska stor. Det är inte värt ansträngningen helt enkelt.

bild 1 (1).JPG

Men när man börjar förstå och öppna ögonen för vad som verkligen betyder något så kommer en känsla av ilska och ledsamhet. Dock tror jag inte att den är av ondo. Jag tror det är en påminnelse om att man alltid kan välja att förbättra något. Jag tror att när vi " vaknar upp ", kommer till insikt eller upptäcker att det inte alls var så man trodde det var - så händer något magiskt. För liv det är vi välsignade med, varenda kotte som lever idag har vunnit det största lotteriet.

Jag satt igår hemma hos en vän. Jag har märkt att de där bästa människorna runt om mig gärna hojtar till lite när jag gör felaktiga val. Det är så grymt uppskattat för man hör att trots den aningen höjda och upprörda tonen så gör de det för att de är omtänksamma om mig. Det är häftigt... omtumlande och häftigt. Det ÄR okej att ha jobbat i fel riktning, bara man ändrar på sig.

Så mitt mission de kommande veckorna är att bli glad igen. Nu har jag gått och varit arg, ledsen och sårad. Ilskan är alltid värst i mitt liv, jag gillar verkligen inte att vara arg. Det måste gå över, snabbt. Så från och med nu tänker jag vara skarp mot sådant som gör mig arg och välkomnande mot sådant som gör att jag skrattar till jag kissar på mig. Kan nog upplevas som om jag har blivit tokig ( galen ) på riktigt ett tag framöver men oroa dig inte, det är mitt sätt att ställa om attityden.

Julklalender 2017. Kom i form med mig till jul!

2017-11-14

 

Jag älskar jul och den långa, härliga, glädjefyllda decembermånaden. På riktigt! Skulle nog utan att överdriva säga att jag är lite av ett julfreak. Så fort kalendern slår över till december så slår jag om till jul-anda. Något jag dock ALDRIG gör är att sluta träna. Det finns inga ursäkter i någon cell i min kropp för träningen hör hemma i alla månader, alla lägen, alla årstider, alla storhelger och varje vecka. Så, jag tänkte sprida en enkel men utmanande utmaning i december. Träningsjulen 2017! Kom i form till julafton. 

Tänkte göra det till en julkalender  här på bloggen. Vad säger du om en ny lucka med träningsuppgifter hela vägen fram till jul? Det kommer att vara intensivträning och ta mellan 10-20 minuter att genomföra beroende på hur många varv du kör. 

En lucka VARJE dag. Vilka är med? 

10850131_10204386618483800_6480603849413746057_n.jpg

Helgen var i festens tecken.

2017-11-14

 

På lördagen var vi på bröllop. Jag älskar verkligen bröllop och den där energin som blir när alla samlas för att fira kärleken! De två senaste bröllopen jag har varit på har jag fått äran att vara tärna

på och nu fick jag delta som gäst och njuta av "showen". Så otroligt fint, så mycket tal, så vackert i kyrkan. Jag riktigt myste av att sitta och iakta allt! 

En otroligt duktig fotograf var på plats och tog riktigt coola och vackra bilder. Följ han gärna på Instagram: @alfas_foto. Ett av fotona var ett uppdrag att alla bord skulle ta var sitt bordskort. Vi byggde en pyramid! 

Ett superfint bröllop som gjorde att jag bara längtar ännu ännu mer efter mitt eget bröllop. 

janbröllop.jpg

På söndagen var det kalas för min dotter, min förstfödde som fyllde 18!? år! Vad hände där liksom. Jag fick henne när jag var 16 bara så det känns ganska overkligt att nu vid 34 års ålder ha ett myndigt barn. Idag fyller hon men vi firade henne och min älskade blivande man som också han fyllde år i söndags. 30 år! 

Så både lördag och söndag blev det firande denna helgen. 

Kan man förlänga livet?

2017-11-14

 

Vi lever längre idag än våra förfäder gjorde på sin tid. Det är lite magi i att tänka på hur vår art lyckats revoltera och skapa förutsättningar som bara våra far och morföräldrar kunde drömma om. 

 

När jag växte upp har jag alltid undersökt vad som verkligen ger den där effekten i livet som alla så gärna vill ha. Lycka, samhörighet och möjlighet till ett långt liv. Min nyfikenhet har varit omöjlig att stoppa så jag har samlat på mig kunskap om vad som faktiskt rent fysiskt får dig att må bättre och vad som rent psykiskt får dig att hålla. Mycket tack vare mamma och hennes jobb med min första del i livet, min barndom. ALLA de där viktiga sakerna som inte kostar ett öre var hon nämligen stenhård med. 


 IMG_7412_0.JPG


För att få det där långa, friska och lyckliga livet vi alla drömmer om så måste vi våga ta hand om oss själva. Vi MÅSTE våga vila ( fast andra kallar oss lata ), vi måste våga äta nyttigt ( fast det sticker i ögonen på ”fölk”) och vi måste våga leva ut efter de reglerna som passar oss själva. Rätt och slätt - Du måste våga släppa på krav, jante och oro att inte duga. DÅ har du kommit långt. Vem vet vad du känner... på riktigt? 

 

1: Det fysiologiska perspektivet att leva länge. 

 

Bortsätt från att vi kan ha otur och bli påköra av en buss när som helst, finns det saker du faktiskt kan påverka i frågan om hur länge du ska leva. Mat är ett jättebra exempel. Man har sett att människor som: 

                      - Utesluter socker och vitt mjöl samt lagar sin mat från grunden har bättre hälsa. 

                      - Som äter mindre portioner oftare har ett stabilare humör. 

                      - Som äter av njutning och i sociala tillställningar ( tex. familjemiddagar ) mår bättre.

Är det inte häftigt? Att göra det där som den stressade nutidsmänniskan faktiskt suktat efter inte bara förlänger livet, det gör det enklare också? Medelhavs-teorin när det kommer till kost är något jag älskar.

 

2: Motionerar regelbundet. 

 

Människans kropp är fullkomligt fantastisk. Vi har avancerade muskler och leder, ett samarbetsvilligt skelett, leder och kapacitet att klara både explosiva snabba rörelser samt långdistans. Vi kan krypa, springa, dansa, klättra, gå, kräla. Vi har den psykiska möjligheten att lära oss cykla och hoppa. Hade det inte varit meningen att kroppen är till för rörelse så hade vi inte sett ut som vi gör. 

 

Man har sett att hjärta och lungor fungerar bättre vid fysisk aktivitet och det mina vänner, det är tjoande bevis på att kroppen älskar att röra på sig. Vi blir inte sjuka av att motionera, vi blir sjuka av att sitta still. 

 

3: Skapar rutiner i sina basbehov.

 

Visst har du någonsin mött en människa som aldrig, någonsin, absolut inte rubbar på sin lunch? Hen ska äta kl: 12 och skulle aldrig klämma in ett möte eller strunta i lunchen / träningen / sömnen. Här är nått beundransvärt. Ni förstår, denna människan sätter detta högst upp på sin prioriteringslista för att hen vet att hen presterar sämre om detta glöms av. Alla borde lära sig av detta mönster idag. Boka in och gör dina basbehov som fasta och obokbara i din vardag. 

 

1: Psykologiska perspektiv att leva längre. 

 

Stressen tar kål på oss. Bokstavligt talat bränner den ut människan innerrån och ut. Nu talar jag inte om stressreaktionen i person för stress är egentligen något bra. Nej, jag pratar om den långvariga stress som sätter spår i form av både fysiologiska sjukdomar och psykologiska besvär. Här är en stor sak att tänka över och du bör fråga dig själv. 

                - Känner jag att jag har för många bollar i luften? Måste jag skynda mig jämt? 

                - Känner jag mig utsövd på morgonen? 

                - Är jag glad? ( En grundkänsla bör vara lycka ). 

                - Är jag social och njuter av det? 

 

2: Att ta tid till återhämtning. 

 

I träning, prestation, utveckling så bryter vi ner kroppen. Detta är en del av processen till att skapa en starkare, smidigare och skarpare kropp ( och knopp ). Vi gör det för att vi vill ha resultat och bli bättre och smartare. Inte sant? 

Vad som ofta glöms bort är att resultaten kommer när vi vilar. Då kroppen lagar sig själv och skapar de där hållbara, starkare och bättre cellerna vi längtar efter. Om återhämtning inte genomförs så är det bara nedbrytning och varken träning eller utbildning skapar efterlängtad utveckling. Tvärtom. Så våga ägna tid att reparera genom återhämtning. Det är 50% av processen. 

 

3: Träna självkänsla dagligen. 

 

Självkänsla är ett vanligt ord idag. Trots det så tränas det ytterst lite på det där ute i stugorna. Vad vi glömmer är att vi fantastiska varelser har en otroligt utvecklad hjärna som i bilder kan skapa både en känsla av superkraft och en känsla av supermisslyckande. Frågan är vad vi själva präntar in i våra huvuden om oss själva? Är vi för tjocka? Smala? Fula? Värdelösa? Inte bra nog? Ju mer sådana tankar som cirkulerar i huvudet, ju mer kommer detta att vara en sanning. Hjärnan lyssnar alltid på det du säger till den. 

 

Så vad skulle hända om man bytte ut alla negativa tankar om sig själv och sina val? Vad skulle hända om du aldrig kände dig otillräcklig? 

Fredagsmys som ger energiboost

2017-11-10

 

Den där känslan när man kommer in genom dörren på fredagseftermiddagen. En skvallrande känsla börjar fylla kroppen om att man nu, precis i detta nu befinner sig i starten på en helg. Framför dina fötter ligger en fredagskväll, en lördag och en söndag. Ledighet, god mat, vänner, familj, en fest kanske? Någonstans kittlar det av förväntan där långt inne i kroppen och den förväntan är skön. Avkoppling... 

Här har det i alla tider förvånat mig av valet som människor gör . Att efter en hård arbetsvecka så dukas det upp med saker som både försämrar, segar till och ger kroppen som en injektion av skräp in i blodomloppet. Som sinkar ner laddningen i ett frossande av endast godis, chips och skräpmat. Vad jag skulle vilja förändra i svenskens fredags och lördags kväll är utbudet på bordet. Nu säger jag inte att choklad och chips aldrig bör förekomma på helgens mysutbud, oh nej. Det jag säger är att det borde finnas mer av utvalet. 

fredag.jpg

Att minska storleken av chipsskålen och lösgodiset. Sätta fram ett fruktfat, göra eget godis, skapa en fullkomligt fantastisk måltid med god mat och nya smaker. Det finns ju så otroligt mycket gott att äta. Apelsin är fantastiskt gott att skiva och riva mörk choklad på. Låt det stå en stund så att de två olika ingredienserna får smälta in i varandra.  

Ta inte bort, minska och lägg till. Är det svårt handlar det bara om att man är ovan. För att bli van så tar det några gånger av agerande för att få till en rutin. " Just do it " är inte så dumt, inte alls. 

Att äta nyttigt är inte bara till för dem som vill "undvika saker som får dem att gå upp i vikt". Att äta hälsosamt är något som alla ska ge sig själv i present. I nästa inlägg kommer jag gå in på valen av att få i sig hälsosamma energikällor. För att leva bättre och för att leva längre. Njut av fredagen och lördagen på riktigt. 

Long time no see

2017-11-09

 

Hola vackra läsare! Ursäkta mitt uppehåll från denna magiska portal som sprider kärlek i träningsvärlden. Finns två anledningar till min "bloggsemester". Ett litet älskat barn har kommit på att mammas dator är bra till ett spel som hen synkar med andra kompisar. Jag såg knappt datorn på två dagar. Det finfina med mina ungar är att de tröttnar liksom så jag låter dem spela skiten ur sig några dagar sedan kommer de på att ute är roligare. Sen var det en ytterligare incident som jag inte vill dela med mig av just nu. Det har nämligen kommit fram till mig att vissa typer som jag absolut aldrig någonsin vill ha i mitt liv igen bildar sig en uppfattning om mitt liv som inte överensstämmer med verkligheten. Njuter av att prata bakom ryggen och gör mig rent ut sagt så ledsen  att jag är färdig med dem. Besviken, arg och ledsen. Så, jag får passa mig ett litet tag tills de tröttnat på att följa min blogg... men hey! Lite drama är ju alltid uppiggande, inte sant? 

Baaaam! Förresten! Toppen på sporthälsa-sidan! Man tackar och bugar! Tack alla fina söta läsare för att ni kikar in och gillar bloggen. Jag kan retas med att om några veckor blir det en STOR förändring och jag tror att ni kommer att gilla den. Bloggen är huvudperson i den satsningen och jag älskar det! 

Hur det är annars då? Jo då... jag har väl fått mig några läxor, tagit förnuft till fånga och inriktat mig på rätt saker helt enkelt. Det där med rätt människor i sitt liv är det viktigaste du ska tänka på, glöm aldrig bort hur viktigt det är. 

( Jag har inte berättat allt som hänt av en anledning. Jag vill inte dela med mig av det. PRIVATLIV. ) Respekt är ett bra ord. Slå upp det. 

Pinsamheter och Halloween

2017-11-01


En stor kopp kaffe, pyjamas, bloggning... ligger kvar i min säng och tittar förväntansfullt på min garderob. Varför? Jo för i kväll eller i eftermiddag ska jag rensa ut den. Göra hemmagrejer och fixa lite. Lediga onsdagar är numera en favorit och jag har börjat lära mig att vara ledig. 

I går var det Halloweenfirande på Zumban. Hade ett uppdrag precis innan som krävde vanliga kläder så jag hade en outfit med mig i bilen. Så på 15 minuter skulle jag hinna åka mellan ställena, sminka mig, byta om ( strumbyxor var inblandade ) och allt detta i bilen. Körde till stället där Zumban hålls, parkerade och startade min förvandling där i framsätet på den lilla bilen. Hade jag haft tid hade jag filmat för jag skrattar lite när jag tänker tillbaka på det. 

Ur jeansen, på med klänning, på med strumbyxor. Är inte det konstigt? ALLTID när jag ska ha på mig dessa tunna jävulstygen så blir det en maska i dem. I går skulle jag ha trasiga strumbyxor, de var liksom en del av outfiten. Tror ni de gick sönder? Nej! Inte en endaste liten maska så så jag fick riva sönder två hål när jag brottat på mig dem. Bra kvalitet! Good job HM!

På med smink, och sprang in. Kom in 1 minut innan och kom på att jag glömde de goodie bags jag tagit med för att utse bästa utklädnad. 

Sprang ut igen och möter så klart massor av människor ( inte bara sådana som ska till Zumban ). Där sprang jag, med blodig sjuksköterska-dräkt. Hålig och grå under ögonen med slarvigt uppsatt hår. Men damn vilket pass det blev! 

hallo.jpg

Förra ( eller var det förr förra?) året slog dock allt i komiken med att förflytta sig mellan jobb med Halloweensminkning. Jag gjorde i ordning mig på gymmet och skulle köra Zumban på annan ort på kvällen. Detta år var det blodig Zombie som gällde. Så i bilen på vägen in lyssnade jag på de låtar jag skulle köra extra, lite monsterinspo. och det är ofta så jag jobbar in koreografi. Genom att lyssna på låtarna om och om igen, i bilen. 

Kommer fram till en av korsningarna med rödljus, stannar såklart och väntar på att det ska bli grönt. Musiken dånar ur högtalarna och jag sjunger hjärtligt med. Får liksom feeling deluxe. Där, i bilen, blodig, ( gick all in med sminket så jag såg riktigt illa tilltygad ut. Tänk er sår i hårfästet med rinnande blod ner för ansiktet. Mörka ögon och uppskuren hals med blod ur mungipan ). 

Väntar på att ljuset ska slå om och tittar sjungande till vänster om mig. Möter två skräckslagna ansikten i bilen bredvid och känner hur skammen slår till och jag börjar skratta nervöst. Det gör inte de skräckslagna ansiktena i bilen bredvid.

Ljuset slår om till grönt och jag kör vidare... inte bilen bredvid. Den står liksom still lite för länge innan de gasar iväg. Än idag så skulle jag så gärna vilja höra deras version av denna berättelse. Den där dagen för några år sedan där de såg en sjungande och blodig tok i bilen bredvid dem vid rödljusen innan Uddevalla. Vid ÖB ungefär. 

Tack och hej, zombietjej. 

F*O*K*U*S positiv energi.

2017-10-31

Det är inte i de lätta tillfällena, där det är medvind och lycka, som positivt tänkande praktiseras. De där tillfällena när allt känns rätt och lätt så är det meningen att sinnet ska vila och njutning bara ska praktiseras. Som när du är i en kram som exempel. En kram med någon du tycker så mycket om att hjärtat pumpar några slag extra i minuten av att villigt sända ut lyckohormoner i systemet. DET är mindfulness på högsta nivå. 

1978835_10204774155211976_2308864077417055017_n_0.jpg

Vad gör DIG så där lycklig att det känns i varenda cell i kroppen? 

Men så kommer de där stunderna där saker och ting känns ganska tuffa mot dig. När du måste ta i, när du blir ifrågasatt, när du känner dig svajig i dina val och när du egentligen bara vill skrika stopp och trycka på paus. DÄR har du guldlägena att faktiskt träna på att skapa ett starkare positivt tänk i din hjärna.

Tacka för dessa stunder. Tacka för orättvis behandling och tacka för de lägen där du känner att du går ojämnt underlag och är rädd för att falla igenom. De gör dig klokare, starkare och bättre sen. Om du tar på dig manteln av rätt attityd. Rätt attityd som gör rätt för dig. 

 Träna upp ett positivt tänkande

- VAD finns runt om dig som du faktiskt är tacksam för och uppskattar? ( Fyll en jobbig situation med ljuspunkter och starta jobbet med sköna tankar ).

- VAD ska just denna händelse lära dig som du kommer att ha nytta av senare? ( Reflektera över händelsen och vad som kommer av den ).

- HUR kan det som känns jobbigt lösas? ( Ta fram spade och verktyg. Hitta en lösning, hitta ett sätt, fastna inte )

- Om det är en annan människa inblandad, kan du se det från hens håll? ( Ibland kan en förståelse lösa de tuffaste konflikter. Måste någon har rätt? Eller kan förståelse för varandras känslor lösa situationen?)

En annan sak som inte är helt ovanlig är att man tvingas vara en längre period av press. En period som tvingar dig att använda mer av den energi du har och då är det extra viktigt att du fyller på din tank med bra saker.

- Återhämtning... ( en som passar dig är viktigt att tillägga. En hobby, läsa, massage, ledighet. Allt för att du och din kropp ska orka ta dig framåt i stundande situation ).

Ta tag i det som ska göras. Ju mer du lägger på hög, ju mer tungrodd blir situationen. Har du lagt det på hög? Samma gäller här! Det är aldrig för sent att börja lösa saker.

Viktigast av allt - Stå upp för dig själv. Vi har vänner, familj och förhoppningsvis älskar de oss och tröstar när vi behöver. Med du är din viktigaste vän, är du inte den kompis du behöver ha så är det svårt för andra att förstå. Så stå upp för dina val, följ det du känner att du kan hantera och se om dig själv.

- Positiv energi eller positiv attityd betyder inte att du behöver gå runt och skratta hela dagarna. En positiv attityd hjälper dig att ta dig igenom svårigheter och se lösningar i situationer som annars lätt fångar oss i looper av negativa attityder.

- Livet är inte förbestämt, det är inte skrivet i sten hur det ska vara utan vi kan påverka så mycket själva.

- Genom dina misstag utvecklas du, - genom dina handlingar skapar du, - genom dina värderingar visar du vägen. DU är så betydelsefull i din resa, glöm aldrig det.

 

Ingefärans fantastiska egenskaper

2017-10-29

 

- Fan älskling, du lukar till och med gott när du svettas! Är det ingefära? 

Jo, han kanske har rätt? Jag har hört att människor som äter mycket vitlök börjar osa lite av den vita löken när de svettas så kanske är det samma med ingefära. Hur som helst så gillar jag ingefära så mycket att mina närmaste associerar mig med den ljuvliga lilla roten. Hör de ordet ingefära så ploppar Camilla upp i deras tankar. Lite coolt kan jag tycka att bli förknippad med denna läkande ört. För det är den sannerligen. Ingefära är en ört som länge används för att må bättre samt för sin kraftfulla smak. 

ingefära.jpg

För det är den hyllad för! Visste ni att ingefäran sägs har en hjälpande effekt vid följande saker: 

1:

Man har under århundranden använt sig av ingefära för att dämpa illamående, förstoppning, sura uppstötningar och andra matsmältningsbesvär. Magen blir garanterat glad av att få i sig ingefära. Är du ovan bör du inte starta med en stor mängd för den tycks väcka magen lite väl bra i början. 

2: 

Ingefäran har ett gott rykte om sig vid förkylningsbesvär! Den har dessutom antiinflammatoriska effekter så med en vana att äta ingefära kan du alltså minska smärta och mota förkylningar ur kroppen innan de hinner sätta sig ordentligt. Ingefära i smoothien, i teet eller riva lite över maten ger inte bara en god smak, den ger också ett naturligt skydd. 

3:

Ingefära bidrar även till att öka blodflödet i hela kroppen! ingefära kan alltså hjälpa dig att både sänka kolestrol och högt blodtryck. Coolt va? Så fryser du ofta i händer och fötter på grund av dålig blodcirkulation så kan det vara en hjälp att dricka en kopp te med ingefära nedrivet i. 

4: 

Ingefära hjälper vid en önskad viktnedgång. De sägs att man bränner lite mer kalorier MEN det jag vill lyfta fram är effekten av en fungerande mage och viktnedgång. Så varför inte boosta din hälsosama kost med den ljuvliga smaken av ingefära? Matsmältningen är vår bästa vän när vi vill åstadkomma en viktnedgång. Nej, den gör inte jobbet för dig men den hjälper dig på vägen. 

5: 

Tjejer! Har du en sju helvetes mensvärk? Kvinnor har länge använt ingefära mot menstruationssmärtor. Så testa nästa gång din fantastiska mens kommer och hjälp din kropp med ingefärans magiska kraft.