Kan man förlänga livet?

2017-11-14 15:25

 

Vi lever längre idag än våra förfäder gjorde på sin tid. Det är lite magi i att tänka på hur vår art lyckats revoltera och skapa förutsättningar som bara våra far och morföräldrar kunde drömma om. 

 

När jag växte upp har jag alltid undersökt vad som verkligen ger den där effekten i livet som alla så gärna vill ha. Lycka, samhörighet och möjlighet till ett långt liv. Min nyfikenhet har varit omöjlig att stoppa så jag har samlat på mig kunskap om vad som faktiskt rent fysiskt får dig att må bättre och vad som rent psykiskt får dig att hålla. Mycket tack vare mamma och hennes jobb med min första del i livet, min barndom. ALLA de där viktiga sakerna som inte kostar ett öre var hon nämligen stenhård med. 


 IMG_7412_0.JPG


För att få det där långa, friska och lyckliga livet vi alla drömmer om så måste vi våga ta hand om oss själva. Vi MÅSTE våga vila ( fast andra kallar oss lata ), vi måste våga äta nyttigt ( fast det sticker i ögonen på ”fölk”) och vi måste våga leva ut efter de reglerna som passar oss själva. Rätt och slätt - Du måste våga släppa på krav, jante och oro att inte duga. DÅ har du kommit långt. Vem vet vad du känner... på riktigt? 

 

1: Det fysiologiska perspektivet att leva länge. 

 

Bortsätt från att vi kan ha otur och bli påköra av en buss när som helst, finns det saker du faktiskt kan påverka i frågan om hur länge du ska leva. Mat är ett jättebra exempel. Man har sett att människor som: 

                      - Utesluter socker och vitt mjöl samt lagar sin mat från grunden har bättre hälsa. 

                      - Som äter mindre portioner oftare har ett stabilare humör. 

                      - Som äter av njutning och i sociala tillställningar ( tex. familjemiddagar ) mår bättre.

Är det inte häftigt? Att göra det där som den stressade nutidsmänniskan faktiskt suktat efter inte bara förlänger livet, det gör det enklare också? Medelhavs-teorin när det kommer till kost är något jag älskar.

 

2: Motionerar regelbundet. 

 

Människans kropp är fullkomligt fantastisk. Vi har avancerade muskler och leder, ett samarbetsvilligt skelett, leder och kapacitet att klara både explosiva snabba rörelser samt långdistans. Vi kan krypa, springa, dansa, klättra, gå, kräla. Vi har den psykiska möjligheten att lära oss cykla och hoppa. Hade det inte varit meningen att kroppen är till för rörelse så hade vi inte sett ut som vi gör. 

 

Man har sett att hjärta och lungor fungerar bättre vid fysisk aktivitet och det mina vänner, det är tjoande bevis på att kroppen älskar att röra på sig. Vi blir inte sjuka av att motionera, vi blir sjuka av att sitta still. 

 

3: Skapar rutiner i sina basbehov.

 

Visst har du någonsin mött en människa som aldrig, någonsin, absolut inte rubbar på sin lunch? Hen ska äta kl: 12 och skulle aldrig klämma in ett möte eller strunta i lunchen / träningen / sömnen. Här är nått beundransvärt. Ni förstår, denna människan sätter detta högst upp på sin prioriteringslista för att hen vet att hen presterar sämre om detta glöms av. Alla borde lära sig av detta mönster idag. Boka in och gör dina basbehov som fasta och obokbara i din vardag. 

 

1: Psykologiska perspektiv att leva längre. 

 

Stressen tar kål på oss. Bokstavligt talat bränner den ut människan innerrån och ut. Nu talar jag inte om stressreaktionen i person för stress är egentligen något bra. Nej, jag pratar om den långvariga stress som sätter spår i form av både fysiologiska sjukdomar och psykologiska besvär. Här är en stor sak att tänka över och du bör fråga dig själv. 

                - Känner jag att jag har för många bollar i luften? Måste jag skynda mig jämt? 

                - Känner jag mig utsövd på morgonen? 

                - Är jag glad? ( En grundkänsla bör vara lycka ). 

                - Är jag social och njuter av det? 

 

2: Att ta tid till återhämtning. 

 

I träning, prestation, utveckling så bryter vi ner kroppen. Detta är en del av processen till att skapa en starkare, smidigare och skarpare kropp ( och knopp ). Vi gör det för att vi vill ha resultat och bli bättre och smartare. Inte sant? 

Vad som ofta glöms bort är att resultaten kommer när vi vilar. Då kroppen lagar sig själv och skapar de där hållbara, starkare och bättre cellerna vi längtar efter. Om återhämtning inte genomförs så är det bara nedbrytning och varken träning eller utbildning skapar efterlängtad utveckling. Tvärtom. Så våga ägna tid att reparera genom återhämtning. Det är 50% av processen. 

 

3: Träna självkänsla dagligen. 

 

Självkänsla är ett vanligt ord idag. Trots det så tränas det ytterst lite på det där ute i stugorna. Vad vi glömmer är att vi fantastiska varelser har en otroligt utvecklad hjärna som i bilder kan skapa både en känsla av superkraft och en känsla av supermisslyckande. Frågan är vad vi själva präntar in i våra huvuden om oss själva? Är vi för tjocka? Smala? Fula? Värdelösa? Inte bra nog? Ju mer sådana tankar som cirkulerar i huvudet, ju mer kommer detta att vara en sanning. Hjärnan lyssnar alltid på det du säger till den. 

 

Så vad skulle hända om man bytte ut alla negativa tankar om sig själv och sina val? Vad skulle hända om du aldrig kände dig otillräcklig? 



Kommentarer