Minska sockersuget. 4 tips!

2017-10-22 11:30


Boxas du med ett konstant sockersug och tycker att detta är något du vill bli av med? Här kommer några tips från mig som kan hjälpa dig att bli kvitt sockersuget - för alltid. ( Om du gör en förändring som är välkommen att stanna i ditt liv ). För visst är det för jäkligt jobbigt ibland? 

P1000103_1.jpg

 

1: Drick tillräckligt med vatten. 

Något de flesta är ganska dåliga på är att sprida ut sitt vattenintag under dagen. Det mest klassiska är att ha vattenflaskan i högsta hugg när vi tränar men jag skulle vilja göra en kärleksfull påminnelse om att det är minst lika viktigt att dricka under alla timmar du är vaken. Att komma ihåg ihåg att dricka innan du blir paniktörstig kan minska sockersuget drastiskt. 

 

2: Är det så att det är ett glapp under dagen i matmönstret? 

Inte helt ovanligt att  (som människa år 2017)  mat glöms bort. Det här eviga tjatet om att hålla blodsockernivån jämn är lite som vuxenvärldens version om att komma hem och äta. Minns ni när ni var barn och våra föräldrar satte en middagstid för att avbryta leken? Detta var ju en genidrag för att de skulle veta att vi fick i oss mat och höll oss pigga. Så där behöver vi göra med oss själva som vuxna. Det spelar ingen roll hur stressigt det är på jobbet eller vid hämtning. Kläm i dig ett mellanmål så kommer du både tänka klarare och hålla dig jämnare i humöret. Sockersug tyder ju oftast på att kroppen behöver mat - NU. 

 

3: Är du uttråkad? 

Vad ska jag hitta på? Visste du att vi ibland blir sugna på att äta för att vi har tråkigt? Att vi bara är uttråkade och inte har något att göra? Vet du att du fått i dig tillräckligt så testa att ta en promenad eller sysselsätt dig med att göra nått du tycker om ska du få se på grejer. 

 

4: Har det blivit lite mycket av godis och det kanske har blivit en vana? 

Det finns ju faktiskt ett beroende att prata om när det kommer till sockerfällan. Detta ser vi inte allt för sällan i konsumerande av energidricka och godis. Här brukar jag ganska rått rekommendera en period av noll tolerans. Att man i 3 veckor faktiskt låter bli all sorts raffinerat socker och energidricka. Visst kan det kännas fruktansvärt första veckan men det är också en liten läxa om att vi låtit oss själva blivit offer för ett beroende. ( Är du sockersugen under denna period så ät frukt, mer än gärna! Jag tror inte på tuffa metoder som att ta bort alla kolhydrater ). Vänj kroppen vid sunda val av råvaror. Det kommer att vara värt det i slutändan. Jag skriver ett eget inlägg om just dessa tre veckor senare. 



Kommentarer