Tips på övningar för att stärka fötterna

2017-07-17 11:12

Vi använder de varje dag men ger dem minimalt med kärlek eller eftertanke. Jag snackar om våra fötter som förtjänar bättre omvårdnad. Mina gör det i alla fall. Jag har tidigare haft problem med mina fötter på olika sätt, som lett till att löpningen har blivit lidande. 

Och jag har gjort övningar för fötterna men inte hållit i det. Efter våra löpcoach-sessioner har jag dock äntligen fått in i huvudet att dessa övningar som jag ska visa nedan har kommit för att stanna. Jag försöker göra dem varje dag. 

Övning 1: 
Denna övning stärker undersidan av foten och kan faktiskt göra lite ont, då det är lätt att få kramp. Här ska du spänna foten hårt (som om du vill greppa en boll under fotsulan) och hålla detta statiskt i 20 sekunder. Byt fot och gör detta 3 gånger per dag. 


Övning 2:
Nästa övning handlar om att spreta med tårna åt alla håll. Den här tycker jag är så svår. Men tanken är att försöka spreta med dem så tydligt det bara går. Håll i 20 sekunder och ta sedan nästa fot. (Här undviker jag att posta en bild, jag inser att mina fötter inte är redo för den typen av närbilder...)  

Övning 3:
Denna är som synes inte huvudsakligen en fotövning men bra för en stark vad. Min löpcoach berättade att han gör hundratals av dessa i duschen, jag brukar göra mina när tillfälle ges, som till exempel vid skrivbordet (ja, jag står upp och jobbar en del) eller när jag väntar på en buss, etc. 


Det handlar om enkla tåhävningar. Tanken är att gå upp snabbt och hålla emot på nervägen. Enkelt!


Kommentarer