Tips för att bli en snabbare löpare

2017-10-12 20:00

För att utvecklas i din träning krävs det att du pressar gränserna, utmanar dig själv och på ett eller annat sätt varierar träningen. I detta inlägg vill jag ge extra fokus på löpning och hur du kan variera passen för att så småningom orka hålla ett högre tempo under en längre tid. 

  • Intervaller är väl det mest klassiska för att öka sin hastighet; spring riktigt snabbt en viss tid eller distans, för att sedan vila en kort stund inför nästa intervall, osv. Exempelvis 60 sekunders arbete, 30 sekunders vila x 10 intervaller. 
  • Fartlek innebär en mer spontan variant av intervaller. Istället för ett bestämt antal meter eller sekunder du ska springa så hittar du olika riktmärken att jaga, och kommer på intervallerna under passets gång. Exempelvis att du ska spurta mellan ett antal lyktstolpar, springa så fort du kan när du ser en hastighetsskylt, öka tempot i varje backe...
  • Att springa i tuffare terräng ger naturliga intervaller i form av backar uppför och nedför. Utmaningen kan vara att hålla samma tempo i backarna uppför som du gör på plan mark. 
  • Fartökning innebär att du springer en viss sträcka, och successivt ökar tempot ju närmare målet du kommer, för att sedan vila och upprepa. Exempelvis 300 meter, där du börjar i moderat tempo och springer snabbare för att sedan spurta in i mål. Vila, och upprepa exempelvis fem omgångar. 
  • Löpstyrka i form av olika varianter på utfall, tåhävningar, bålstyrka, m.m. kan ge stora effekter på löpningen och dessutom minska risken för skador. 



Kommentarer