Ett pass är bättre än inget pass!

2017-12-14

Hej hopp! VIlken vecka det har varit, ett enda träningspass har jag fått till. Men det är helt okej det med! Ibland behöver man prioritera vila när kroppen eller knoppen behöver det, inte konstigare än så egentligen.

Nu längtar jag till att komma igång igen med träningen och träna regelbundet. För mig som har tränat regelbundet så många år känns det som en mindre evighet att inte träna på nästan tre veckor!! En vecka var jag i Stockholm med jobbet på utbildning, förra veckan hade jag så mycket att göra så jag fick prioritera om, och denna vecka har jag kännt mig lite låg men ändå känner jag mig på gång tillbaka till rutinerna. I måndags tränade jag mitt första pass och fick en enorm träningsvärk efteråt och ont i ena nyckelbenet, hade väll gjort något tokigt på träningspasset antar jag! Men nu är det snart dags igen för ett till pass och imorgon och på lördag blir det till att träna på gymmet!

Snart är det även lite ledighet och det ser jag verkligen fram emot! Tror det gör ganska mycket nu när det är mörkt ute, jag behöver lite sol!

Lax till lunch!

2017-12-11

Lax är verkligen sååå gott! Jag kan inte riktigt förstå varför jag gillar lax så mycket men det är en fantastisk fisk! Lax innehåller dessutom rikligt med nyttiga fetter eftersom det är en fet fisk, som Omega 3-fettsyror som är viktiga för hjärnans funktioner, nervsystemet och kärlen. Lax innehåller även mycket högklassigt protein, D-vitamin, B-vitamin, magnesium och selen. Perfekt till lunch med grillade grönskaker och en god sås till. Här är ett foto från en libanesisk restaurang som har grymt goda luncher som jag var på här om dagen med två kolegor! Det är nog en favorit faktiskt, laxen alltså :) Har du något favoriträtt?

The Dream Team Outfit!

2017-12-10


The Dream Team har vi döpt oss till på jobbet! Vi saknar ett par stycken, men annars är det vi, jag, Madde, Linda och Patricija. I torsdags förra veckan var vi på julbord med jobbet, det var riktigt lyckat....mer lyckad än den här "grupp-selfien" i alla fall! 

 

 

Synns det att vi körde på rött tema till julbordet? Haha, men det är ganska sjysst tycker jag att teama ihop sig om en färg till en outfit om man ska till samma event. Till julen känns det ju även självklart med rött! 

 

 

Kvällen till ära hade jag ett par skinnboxor och skinnboots från Esprit, En topp från Gina Tricot, en pälskappa och väska från YSL. Mina Boots börjar säremot bli väldigt kalla nu när det har kommit snö så det är dags att köpa in ett par skor som klarar vintern. Jag kommer kolla igenom Zalando (adlink) för att se om jag hitta ett par som kan passa! Nu är det snart måndag igen, dags att sova för att imorgon träffa The Dream Team igen! 

Krydda vattnet med Rosmarin!

2017-12-05

 

Vatten är nyttigt att dricka som de flesta av er redan vet. Vi brukar ”hotta” upp vattnet med lite citron eller lime men här om dagen provade jag något jag aldrig gjort tidigare när det kommer till vatten! Det var ”kryddat” med Rosmarin, några äppelskivor och citron. Det var otroligt gott och dessutom har rosmarin ett par bra hälsoeffekter. De här hittade jag på läkarörter.se

 

Rosmarin används ofta i olika eteriska oljor då Cineol, den eteriska oljan från rosmarin verkar stimulerande på blodcirkulationen. Det brukar ofta finnas i massageoljor och rosmarinolja är värmande vid träningsvärk och muskelspänningar. Rosmarinens eteriska olja påverkar även genomströmningen av blod i hjärnans små blodkärl. Den sägs då höja koncentrationsnivån och minnesskärpan tack vare den ökade syre- och blodmängden.

 

Rosmarin är bra vid lågt blodtryck eftersom den stimulerar blodcirkulationen i kroppen. Men om du har högt blodtryck kan du däremot undvika rosmarin då örten ökar hjärtverksamheten.

 

Det sägs att Rosmarin är bra för dig som vill bli varmare om dina kalla händer och fötter. Ett bad eller massageolja med rosmarin är också aktiverande vid ömma, stela muskler och träningsvärk. Rosmarin är rik på viktiga antioxidanter och hjälper till att förebygga infektioner och förkylningar.

Det kan också vara bra att inta om du vill få fart på matsmältningen, speciellt vid kolik och problem med gallan. Örten ökar nämligen gallproduktionen och övriga matsmältningssafter.

 

 

Eftersom jag jämt fryser och dessutom har lågt blodtryck  kommer jag definitivt prova att ”krydda” mitt vatten med att stoppa ner en rosmarinstjälk i vattenkannan för att se om det hjälper något. Kanske blir en olja med för muskelvärken efter tunga träningspass! Jag köper det redan morgon, om jag kommer ihåg ;)  Har du provat dricka vatten med Rosmarin och märkt av några hälsoeffekter så får du gärna berätta genom en kommentar, jag är jätte nyfiken! 

Hos frisören!

2017-12-02

 

Idag var jag på salong Köpmangatan 29 hos bästa Linda och fixade barret! Mitt hår var så långt och slitet i topparna så det var verkligen dags för en förändring. Jag ville ha en lite ljusare färg då jag är trött på mitt svarta hår. Linda är så duktig på det hon gör så hon fick klippa det som behövdes för att få lite nytt liv i håret och sedan färga det. 

 

 

Här är resultatet!! Jag är verligen supernöjd med både klippning och färgning. Mer liv i håret än mitt svarta raklånga och en härlig färg nu! Topparna lockade Linda lite för att få till den rätta känslan jag vill ha i håret. Hoppas bara att jag kan få till det lika bra :) 

 

 

Kännslan när man är nöjd med sitt hår är ju fantastiskt! Nu ska jag verkligen göra mitt bästa för att underålla min nya frisyr :)

Nyttigheter hos fisken

2017-11-26

 

Dagens middag blev fisk! Det är väldigt tufft att fjälla, rensa och laga från start men det är samtidigt kul och även att det var svårt  början och göra alla delar på ett bra och smidigt sätt så lär man ju sig hela tiden. De här fiskarna har vi fyllt med dill, flingsalt och citronpeppar. Av med huvudet, fjälla, rensa och sedan in i ugnen på ca 200 grader tills du enkelt kan dra av fenorna. Då är fisken klar. 


Fisk är otroligt bra källor till Omega 3 som är väldigt nyttigt och viktigkt för hjärnans funktion. Dessutom innehåler fet fisk även mycket Vitamin D.Vitamin D är även avgärande för att kalcium från den mat du äter ska kunna transporteras till slelettet och stärka det. Även immunförsvaret behöver en hel del D vitamin för att kunna fungera optimalt. Så ät mer fisk om du inte redan gör det :) 

Träna bort gäddhänget!

2017-11-25

 

Idag körde vi ett riktigt bra pass om man vill få bort gäddan, gäddhänget som kommer vid en "otränad" tricepsmuskel som sitter på överarmens baksida! Efter passet var vi riktigt slut båda två, jag hade till och med svårt för att bläddra igenom bilderna från träningspasset för att jag darrade lite på händerna. Hur skulle livet se ut utan mobil, antagligen jäkligt bra, men vi gillar mobilen för att vi även använder den som kamera väldigt ofta :) 

 

Milomir tränar triceps, sittandes med en stång som är bra greppbar. Sitt med rak rygg och för sedan händerna hner bakom nacken och upp igen och låt armbågarna peka upp mot taket när du för ner händerna. Tänk på att ha en spänd mage och rygg! 

 

Jag kör samma övning men med en annan vikt som jag tycker är lättare att hantera. Jag använder en 12 kg hantel med en bred vikt så jag enkelt kan lägga mina händer runt om hanteln och få ett bra grepp. Som sagt är det viktigt att spänna magen och även att knipa för oss kvinnor, en stark core är jätte viktigt! 

 

 

Vi gjorde även hantelflyes på passet i dag. Den är bra för bröstrygg och axlar, den du ser på bilden :) Förutom det så var även tricepsdips, axelpress i smithmaskin, bänkpress och bänkpress med smalt grepp som tar mer på triceps med på schemat. Vill du blig av med gäddhänget så gäller det att träna triceps, men inte bara triceps. Det är ju självklart även viktigt att träna biceps, överarmens framsida, axlar, bröst och rygg!

Rawboll till fikat!

2017-11-22

 

Idag på jobbet hade mina fina kolegor köpt "special" fika till mig som var glutentenfritt! Den var även laktosfro och utan tillsatt socker och ekologisk. Jag fick en Rawboll som var sjukt good! Jag blev påmind att jag själv brukade göra dallelbollar förut, kanske ska göra ett gäng i helgen, så skriver jag upp receptet här på bloggen :) Nu ska jag sticka iväg med Madde (läs hennes blogg här: motivation and habits) på föreläsning med Lofsan ! ska bli så kul!

Recept på snabb äppelpaj!

2017-11-21

Igår vart vi så sugna på något gott så vi slängde ihop en enkel och snabb äppelpaj. 

Recept på snabb äppelpaj 

Så här gör du:

- 2 st äpplen som du skivar och lägger i en form.

- 1 dl havregryn som du strör över äpplena i formen.

- 2 matsekdear kanel som du strör över havregrynen.

- 2 matskedar smör som du smälter.

- 2 matsekdar honung som du blandar ner i smöret.

- Ringla över smör och honungsblandningen över äpplena i formen.

- Ställ in i ungnen på 225 grader i ca 12 minuter.

- Servera med vaniljsås eller glass.

Gókväll!