Nu är vi igång med Corestyrka - läs Maddes inlägg!

2017-08-21

 

Madde som har bloggen Motivation & Habits har skivit ett inlägg om vår kurs med Corestyrka på hennes blogg och det vill vi så klart dela med oss av också! Jätte kul att Madde går kursen då hon tänker preventivt och vill redan nu börja bygga en stark core, en stark mage, rygg och bäckenbotten!

Vi tycker att Madde tänkter helt rätt och tar sin kropp på allvar när hon säger att hon vill fortsätta hålla sig stark men behöver tips och råd på hur hon ska aktivera core (mage, rygg och bäckenbotten) för att även kunna få ut maximalt av hennes övriga träning! Gå in och läs Maddes blogg med, klicka här! 

Måndagens boxningspass

2017-08-21

 

Ikväll tränade vi boxning och thaibixning. Dagens boxningspass innehöll mycket fotarbete och säckträning, vilket innebär att man tränar olika slagkombinationer på en boxningssäck för att förbättra konditionen i boxning, träna avståndet och distansen till hur långa slag du slår få att nå målet, träna fotarbete då du ständigt måste röra dig i olika riktingar eftersom att säcken svajar när du slår på den.

 

 

Det blev även lite parövningar och till uppvärming hoppade vi hopprep på olika sätt, olika typer av armhävningar och burpees. Uppvärmningen är en viktig del i passet, likaså nedvarvning så glöm inte bort det och slarva inte med det! 

Lördagens pass

2017-08-20

Lördagens pass var i gymmet där en ny övning på träningschemat är putta släde. Den här släden har olika motstånd du kan ställa in för att bestämma hur tufft det ska vara när du puttar. Dessutom kan du slänga på vikter för att göra det ännu jobbigare. Repet är till för att du även ska kunna dra släden, men då jobbar du lite annorlunda än om du puttar den framför dig. 

Nu när boxningen har börjat för mig (Milomir) så kör jag två gympass i veckan och resten blir boxningsträning. Men varje gång jag tränar boxning kör jag även minst 30 minuter fys. Då kan det vara allt från olika magövningar, armhävningar, hopprepsövningar, löpning eller sprint. Det varierar lite från gång till gång. Lördagspasset är sista träningspasset för mig under veckan, så på måndag startar vi en ny träningsvecka! 

Teknik för marklyft!

2017-08-20

Marklyft är en fantasitsk övning, men den kräver sin teknik! Viktigt så du inte skadar dig i lyftet, men gör du övningen rätt är den fantastisk. Marklyft är även en av de övningar som har störst effekt på din kropp eftersom den kopplar in massvis med olika muskelgrupper. Dessutom är det en väldigt grundläggande rörelse som vi använder oss av dagligen i vårat annars aktiva liv.

Vi tränade på marklyft i veckan och jag kom upp i 100 kg! Min träningspartner filmar även mig (som du ser i högra hörner av bilden) eftersom det är svårt att se om man gör rätt teknik, så ett bra tips är att filma sig själv.

Det viktigaste i marklyft är att du inte krummar ryggen. Så här gör du för att lyfta korrekt:

  • Ha stången över mitten av dina fötter, så du behöver stå nära stången med dina smalben. Fötterna kan du ha ca en axelbredd isär men du ska kunna passera med dina armar utanför benen.  
  • Andas in, greppa sången när du böjer dig fram. Böj på dina knän så att smalbenen nuddar stången, utan att dra stången mot dig. 
  • Pressa fram bröstkorgen, ha en neutral ryggrad och blicken framför dig på golvet, så du inte tittar upp för mycket. 
  • Lyftet startar med att du drar stången längst med smalbenen, sedan ska stången upp över låren. Sträck på benen, höften och sedan hela kroppen så du står rakryggad. 
  • Sänk försiktigt ner stången igen genom att böja höften och sätt ner stången kontrollerat. 

Marklyft är som sagt en grymt bra övning! Börja med bara stången eller kanske till och med en pinne, för att få till rätt rörlighet och teknik. Bygg sedan på med vikterna, ca 5 kg åt gången. 
Lycka till med dina marklyft nu! 

Full kurs igår på Corestyrka!

2017-08-17

 

Igår startade vi vår första kurs med Corestyrka!! Vi hade full kurs och det var en två timmars föreläsning och några övningar som vi körde igenom. Vi la up ett par Instastories från gårdgen på Instagram så missa inte att följa oss där!

Nu läntar vi tills vi ses nästa gång! Alla deltagare i kursen fick var sin "goodie bag" med redskap och en yoga matta som vi kommer att använda oss av under resten av kursen som är 12 veckor. 

 

 

Så fina mattor i en rosa färg, jag gillar dem! Är du nyfiken på vad vi gör för att få en starkare core, för att kunna hålla tätt och för att träna core efter en graviditet så kika in på www.corestyrka.se (klicka på länken). 


Snart är det dags för träning för både Milomir och mig, Boxning och Crossfit är det som gäller idag! 


Snatch & teknik!

2017-08-14

Ikväll sticker jag iväg och kör Crossfit och Milomir kör boxning! Vad har du planerat för träning eller fysisk aktivitet idag? Under ett pass förra veckan tränade jag på den här övningen som egentligen är tre öningar i ett komplex, som du ser i bildserien. På Crossfit språk heter den snatch + hang snatch + overhead squat. Men vad betyder egentligen det?

Här laddar jag för en snatch, som är ett ryck, ett olympisk lyft. Vikten går direkt från marken till raka armar i en rörelse. (tänk på att jag inte har vikter men hade jag haft det hade de stått och vilat på golvet innann rycket.) Dätrefter kommer en hang snatch. Det innbär att en vikt hålls ovanför marken innan ett lyft.Som att vilken startar att dra upp strax under knäna men att viktskivorna inte nuddar markan innan.

Sist gjorde jag en overhead squat vilket betyder en knäböj där du håller en vikt ovanför huvudet.  En riktigt bra och svår övning!

Till sist ska ska stången pressas upp när du ställer dig upp, presar fram håften och axlarna. Verkligen inte lätt men det ä jätte kul att läsa sig rätt tekniker enligt Crossfit, jag känner att det skiljer sig lite i utförande än vad jag gjort tidigare men det är kul! Du borde verkligen prova du med om du inte redan gjort det :)

I veckan startar vi!

2017-08-13

 

I veckan startar vi med vår första kurs för kvinnor som har svårt att hålla tätt som kommer vara här i Eskilstuna! Under helgen har vi jobbat med att testat olika lokations för våra nya vloggar och lite annat material som vi jobbar med! Det ska bli jätte kul och vi har nästan fulla grupper och många har redan beställt onlinekurser som vi kör ingång med 1 september. Det är kul när man får mail från olika delar av sverige och det är kvinnor som vill boka in sig, då förstår man vilkan bra grej det är med internet! 

 

Håll utkik här på bloggen så håller vi er uppdaterade i hur det går! Samtidigt som vi fortsätter att dela med oss av vår vanliga träning så klart, med kampsport, boxning och Crossfit soch lite annat. Är det något annat du vill läsa mer av så kommentera gärna :) 

 

Anna som har bloggen Fashion for fiftyish lottade ut ett pressentkort på 2900 kr till vår kurs "håll tätt" inkontinens rehab till en av hennes läsare!! Grattis till Lisa som vann! 

Handla smart på matsmart!

2017-08-12

 

Nu är det dags att klicka hem lite mer mat från Matsmart! Sist vi köpte mat från Matsmart var det mycket glutenfria produkter och hampafrön och quinoa. Nu är det verkligen dags för påfyllning! Den här bilden till Milomir på mig när vi cyklade hem från träningen och hade varit och hämtat matpaketet, en riktig "in action" bild, jag gillar den :) Hoppas på att su har en bra helg och en bra lördagskväll! Här är det serien Gisslantagningen som gäller! 

Träning på klubben

2017-08-09

I tisdags hade jag pass på klubben i Thaiboxning och så här kan det se ut då! Vi körde igenom ett par drillar med övningar under passet som var 90 minuter. Det är en blandad grupp på både killar och tjejer! Joackim hade ett pass i MMA Fitness som jag var med på och tränade innan mitt eget pass i Thaiboxning och på bilden ser du honom instruera i gruppen! 

Här är hela Jockes gäng från i tisdags! Riktiga krigare hela bunten! Det blev ju inte boxning för oss idag, vi var på gymmet och körde ett pass för överkropp istället :) Lite ändrade planer efter känslan idag!